Vedtægt gældende fra 13. marts 2026
§ 1. Foreningens navn og hjemsted
Foreningens navn er: Vandløbslaug for Gudenå-systemet Silkeborg – Tange Sø (GST)
Hjemsted: Hos den til enhver tid siddende formand (p.t. Frands Lauritzen, Gl. Kongevej 34, 8643
Ans).
§ 2. Formål
Vandløbslauget GST er stiftet for at varetage de private lodsejeres interesser omkring
Gudenåsystemet og Langsøerne, i forhold til myndigheder og det til enhver tid gældende
vandløbsregulativ for Gudenåen fra Silkeborg til Tange Sø, således at erhvervsmæssige såvel som
rekreative vilkår ikke forringes.
Vandløbslaugets primære formål er at sikre Gudenåens evne til at aflede tilstrækkeligt vand,
således at borgere, lodsejere og grundejere sikres mod oversvømmelser fra sø og å (jf. gældende
lovgivning, aktuelt Vandløbsloven og Oversvømmelsesdirektivet). Denne sikring af
vandafledningen søges opnået på en måde, så det er muligt at genskabe den oprindelige natur,
således at Gudenådalen, Gudenåen og Langsøerne fortsat vil fremstå med oprindelig ådals- og
søbredsnatur, unikke habitater og høj biodiversitet.
Vandløbslauget vil søge samarbejde med øvrige interessenter langs Gudenåsystemet, der helt eller
delvist arbejder for samme formål.
§ 3. Opgaver.
Vandløbslauget GST varetager lodsejernes interesser ved f.eks. at:
Tilse at vedligeholdelse af å-systemet sker efter regulativ, og kontrolleres i dialog med
myndighederne
Føre dialog med vandløbsmyndigheden ved regulativrevision.
Tilse at vandføringsevnen øges i takt med den øgede tilledning af overfladevand, spildevand og
drænvand.
Varetage lodsejernes interesser ved gennemførelse af fredninger, naturpleje og øvrige tiltag.
Arbejde for at genskabe biodiversiteten i åen og ådalen.
Arbejde for at genskabe og opretholde de rekreative friluftsmuligheder langs åen.
Arbejde for at sikre den nationale kulturarv i Gudenådalen.
Arbejde for – og støtte op om den enkelte lodsejers rettigheder over for myndighederne.
§ 4. Medlemmer af foreningen
Foreningens medlemmer er bredejere eller lodsejere, som enten er afhængig af
velfungerende afvandingsforhold fra deres ejendom til Gudenå-systemet, på strækningen fra
Silkeborg til Tange sø, eller er afhængige af rekreative friluftsmuligheder på samme strækning.
Herudover optages støttemedlemmer uden stemmeret og uden valgbarhed.
§ 5. Generalforsamlingen
Generalforsamlingen består af medlemskredsen og er foreningens højeste myndighed. Det
er generalforsamlingen, som vælger foreningens bestyrelse. Generalforsamlingen afholdes hvert
år i første halvdel af marts måned (Første gang marts 2011).
Indkaldelse til generalforsamlingen annonceres ved brev eller mail til medlemmerne senest 21
dage før generalforsamlingen.
Dagsorden til generalforsamling skal mindst indeholde følgende:
Valg af dirigent
Valg af 2 stemmetællere og referent
Bestyrelsens beretning og debat om beretning
Et revideret regnskab til godkendelse
Forslag fra medlemmerne/behandling af indkomne forslag
Et budget og fastsættelse af kontingent for det kommende år
Valg af bestyrelse og suppleanter
Valg af revisor
Eventuelt
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når et bestyrelsesflertal eller en tredjedel af
medlemmerne skriftligt og under angivelse af dagsorden stiller krav herom. Kravet skal fremsættes
skriftligt overfor foreningens formand. Formanden skal inden 14 dage drage omsorg for rettidig
indkaldelse af ekstraordinær generalforsamling. Indkaldelsen sker som ved ordinær
generalforsamling.
Beslutninger på generalforsamlinger vedtages med almindeligt stemmeflertal (ordinære
dagsorden).
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til de fremmødte medlemmers antal.
Ingen kan afgive mere end én stemme. Der kan stemmes på generalforsamlingen ved personligt
fremmøde, eller ved fuldmagt. Hver af de fremmødte kan max. medbringe én fuldmagt.
Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest 14 dage før afholdelse
af generalforsamlingen.
Kun skriftlige forslag, som er kommet rettidigt, kan vedtages på generalforsamlingen.
Der kan begæres skriftlig afstemning, hvis blot ét medlem begærer det.
Afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal. Undtaget herfra er vedtægtsændringer og
beslutning om foreningens ophør. Forhold vedrørende foreningens ophør og vedtægtsændringer
se § 10.
For at stemme til generalforsamlingen skal kontingentet for det år, hvor generalforsamlingen
afholdes, være betalt inden generalforsamlingens afholdelse.
§ 6. Valg
Ved valg af bestyrelsesmedlemmer stemmes under ét på det antal medlemmer, der skal vælges.
Afstemningen er skriftlig.
På den stiftende generalforsamling vælges der 5 bestyrelsesmedlemmer for en 2-årig periode, idet
2 afgår i lige år,og 3 i ulige år. Genvalg kan finde sted.
På første bestyrelsesmøde trækkes der lod om hvilke 3 bestyrelsesmedlemmer, der er på valg i
2011, og hvilke 2 der er på valg i 2012.
Suppleanter vælges kun for et år. Genvalg kan finde sted.
§ 7. Bestyrelsen
Bestyrelsen består af 5 til 7 medlemmer.
Bestyrelsen kan med generalforsamlingens mandat supplere sig selv.
Til bestyrelsen kan vælges alle, som er gyldigt medlem af foreningen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand og næstformand og udpeger sekretær og kasserer.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og afholder møder efter behov. Det tilstræbes, at
der afholdes møder forår og efterår i forbindelse med grødeskæring, oprensning og vandløbssyn.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 personer af bestyrelsen er til stede.
Der udarbejdes referat af alle bestyrelsesmøder.
Bestyrelsen godkender årligt en beretning for foreningens virksomhed.
Formanden tegner bestyrelsen.
Foreningens udgiftsbilag attesteres af kasserer og næstformand.
Næstformanden træder i formandens sted under dennes forfald.
Bestyrelsen skal konstituere sig senest tre uger efter en generalforsamling.
Afgående formand skal indkalde den nye bestyrelse til konstituerende møde.
Bestyrelsen kan invitere lodsejere, eksperter og suppleanter til at overvære bestyrelsesmøder, dog
uden at disse har stemmeret.
Suppleanter indtræder i bestyrelsen ved varigt forfald, og i afgående bestyrelsesmedlemmers
funktionsperiode.
§ 8. Daglig ledelse
Foreningen ledes af formand og næstformand, som indkalder til bestyrelsesmøder og informerer
bestyrelse og medlemmer efter behov, dog mindst 2 gange årligt.
§ 9. Regnskab
Foreningens regnskabsår er kalenderåret, undtagen det første.
Kassereren udarbejder et regnskab med alle indtægter og udgifter, samt fører medlemsliste og
restanceliste.
Kassereren skal hvert kvartal redegøre for foreningens indtægter, udgifter og restanceliste.
Kassereren skal senest den 30. januar aflevere revideret regnskab fra det foregående regnskabsår
til foreningens formand, det første reviderede regnskab afleveres dog pr. 30. januar 2011.
Til at revidere foreningens regnskab vælges på generalforsamlingen en revisor for et år ad gangen.
Genvalg kan finde sted.
§ 10. Ikrafttræden/opløsning og vedtægtsændringer
Foreningen er funktionsdygtig, når bestyrelsen er konstitueret. Forslag til vedtægtsændringer
optages på generalforsamlingens dagsorden. Et forslag til vedtægtsændring kan først træde i kraft,
når det er vedtaget med 2/3 af de på generalforsamlingen afgivne gyldige stemmer (blanke
stemmer medregnes ikke).
Foreningens opløsning skal vedtages på to følgende generalforsamlinger med mindst fire ugers
interval.
Ved opløsning af foreningen kan bestyrelsen donere foreningens midler til en lokal almennyttig
forening.
Således vedtaget på generalforsamling d. 13.03.2025
(Oprindelige vedtægter vedtaget på stiftende generalforsamling d. 07.10.2009).
Copyright
Nedenstående vedtægt ugyldig per 13. marts 2026
§ 1. Foreningens navn og hjemsted
Foreningens navn er: Vandløbslaug for Gudenå-systemet Silkeborg – Tange Sø
Hjemsted : Hos den til enhver tid siddende formand (p.t. Frands Lauritzen, Gl. Kongevej 34, 8643 Ans).
§ 2. Formål
Formålet med vandløbslauget er at varetage de private lodsejeres interesser vedrørende Gudenå-systemet i
relation til regulativet for Gudenåen Silkeborg – Randers, således at de tidligere rekreative og
erhvervsmæssige muligheder langs å-systemet kan blive genskabt og opretholdt.
§ 3. Opgaver
Formålet med vandløbslauget er at varetage de private lodsejeres interesser i relation til Gudenå – systemet
herunder:
Tilse at vedligeholdelse af vandløbene i å-systemet sker efter regulativ ved vandløbssyn i dialog
med vandløbsmyndigheden.
Føre dialog med vandløbsmyndigheden ved regulativrevision – tilse at vandføringsevnen
opretholdes.
Arbejde for stabil vandføring i Gudenå i forbindelse med tilledning af overfladevand, spildevand og
drænvand.
Arbejde for at vandføringsevnen opretholdes ved gennemførelse af øvrige planer (fredning etc.).
Arbejde for at genskabe og opretholde de rekreative friluftsmuligheder langs åen.
Arbejde for at fremme beskyttelsen af nationale kulturarv med relation til Gudenåen (trækstien).
Arbejde for og støtte op om den enkelte lodsejers eventuelle krav overfor vandløbsmyndighederne.
§ 4. Medlemmer af foreningen
Foreningens medlemmer er bredejere eller lodsejere som enten er afhængig af velfungerende
afvandingsforhold fra deres ejendom til Gudenå-systemet på strækningen fra Silkeborg til Tange sø eller er
afhængige af rekreative friluftsmuligheder på samme strækning. Herudover optages støttemedlemmer uden
stemmeret og uden valgbarhed.
§ 5. Generalforsamlingen
Generalforsamlingen består af medlemskredsen og er foreningens højeste myndighed. Det er
generalforsamlingen, som vælger foreningens bestyrelse. Generalforsamlingen afholdes hvert år i første
halvdel af marts måned. (Første gang marts 2011)
Indkaldelse til generalforsamlingen annonceres ved brev eller mail til medlemmerne senest 21 dage før
generalforsamlingen.
Dagsorden til generalforsamling skal mindst indeholde følgende:
Valg af to stemmetællere
Valg af dirigent og referent
Bestyrelsens beretning og debat om beretning
Et revideret regnskab til godkendelse
Forslag fra medlemmerne/behandling af indkomne forslag
Et budget og fastsættelse af kontingent for det kommende år
Valg af bestyrelse og suppleanter
Valg af revisor
Eventuelt
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når et bestyrelsesflertal eller en tredjedel af medlemmerne
skriftligt og under angivelse af dagsorden stiller krav herom. Kravet skal fremsættes skriftligt overfor
foreningens formand. Formanden skal inden 14 dage drage omsorg for rettidig indkaldelse af ekstraordinær
generalforsamling. Indkaldelsen sker som ved ordinær generalforsamling.
Beslutninger på generalforsamlinger vedtages med almindeligt stemmeflertal (ordinære dagsorden).
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til de fremmødte medlemmers antal. Ingen kan
afgive mere end én stemme. Der kan stemmes på generalforsamlingen ved personlig fremmøde, eller ved
fuldmagt. Hver af de fremmødte kan maks. medbringe én fuldmagt.
Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest 14 dage før afholdelse af
generalforsamlingen.
Kun skriftlige forslag, som er kommet rettidigt, kan vedtages på generalforsamlingen.
Der kan begæres skriftlig afstemning, hvis blot ét medlem begærer det.
Afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal. Undtaget herfra er vedtægtsændringer og beslutning om
foreningens ophør. Forhold vedrørende foreningens ophør og vedtægtsændringer se § 10.
For at stemme til generalforsamlingen skal kontingentet for det år, hvor generalforsamlingen afholdes være
betalt inden generalforsamlingens afholdelse.
§ 6. Valg
Ved valg af bestyrelsesmedlemmer stemmes under ét på det antal medlemmer, der skal vælges.
Afstemningen er skriftlig.
På den stiftende generalforsamling vælges der 5 bestyrelsesmedlemmer for en 2-årig periode, idet 2 afgår i
lige år og 3 i ulige år. Genvalg kan finde sted.
På første bestyrelsesmøde trækkes der lod om hvilke 3 bestyrelsesmedlemmer, der er på valg i 2011 og
hvilke 2, der er på valg i 2012.
Suppleanter vælges kun for et år. Genvalg kan finde sted.
§ 7. Bestyrelsen
Bestyrelsen består af fem medlemmer og to suppleanter.
Til bestyrelsen kan vælges alle, som er gyldigt medlem af foreningen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand og næstformand og udpeger sekretær og kasserer.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og afholder møder efter behov. Det tilstræbes, at der
afholdes møder forår og efterår i forbindelse med grødeskæring, oprensning og vandløbssyn.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 personer af bestyrelsen er til stede.
Der udarbejdes referat af alle bestyrelsesmøder.
Bestyrelsen godkender årligt en beretning for foreningens virksomhed.
Formanden tegner bestyrelsen.
Foreningens udgiftsbilag attesteres af kasserer og næstformand.
Næstformanden træder i formandens sted under dennes forfald.
Bestyrelsen skal konstituere sig senest tre uger efter en generalforsamling.
Afgående formand skal indkalde den nye bestyrelse til konstituerende møde.
Bestyrelsen kan invitere lodsejere, eksperter og suppleanter til at overvære bestyrelsesmøder, dog uden at
disse har stemmeret.
Suppleanter indtræder i bestyrelsen ved varig forfald og i afgående bestyrelsesmedlemmers
funktionsperiode.
§ 8. Daglig ledelse
Foreningen ledes af formand og næstformand, som indkalder til bestyrelsesmøder og informerer bestyrelse
og medlemmer efter behov, dog mindst 2 gange årligt.
§ 9. Regnskab
Foreningens regnskabsår er kalenderåret, undtagen det første.
Kassereren udarbejder et regnskab med alle indtægter og udgifter, samt fører medlemsliste og restanceliste.
Kassereren skal hvert kvartal redegøre for foreningens indtægter, udgifter og restanceliste.
Kassereren skal senest den 30. januar aflevere revideret regnskab fra det foregående regnskabsår til
foreningens formand, det første reviderede regnskab afleveres dog pr. 30. januar 2011.
Til at revidere foreningens regnskab vælges på generalforsamlingen en revisor for et år af gangen. Genvalg
kan finde sted.
§ 10. Ikrafttræden/opløsning og vedtægtsændringer
Foreningen er funktionsdygtig, når bestyrelsen er konstitueret. Forslag til vedtægtsændringer optages på
generalforsamlingens dagsorden. Et forslag til vedtægtsændring kan først træde i kraft, når det er vedtaget
med 2/3 af de på generalforsamlingen afgivne gyldige stemmer (blanke stemmer medregnes ikke).
Foreningens opløsning skal vedtages på to følgende generalforsamlinger med mindst fire ugers interval.
Ved opløsning af foreningen kan bestyrelsen donere foreningens midler til en lokal almennyttig forening.
Således vedtaget på stiftende generalforsamling d. 07.10. 2009