Vedtægt gældende fra 13. marts 2026

§ 1. Foreningens navn og hjemsted 

Foreningens navn er: Vandløbslaug for Gudenå-systemet Silkeborg – Tange Sø (GST)

Hjemsted: Hos den til enhver tid siddende formand (p.t. Frands Lauritzen, Gl. Kongevej 34, 8643

Ans). 

§ 2. Formål

Vandløbslauget GST er stiftet for at varetage de private lodsejeres interesser omkring

Gudenåsystemet og Langsøerne, i forhold til myndigheder og det til enhver tid gældende

vandløbsregulativ for Gudenåen fra Silkeborg til Tange Sø, således at erhvervsmæssige såvel som

rekreative vilkår ikke forringes.

Vandløbslaugets primære formål er at sikre Gudenåens evne til at aflede tilstrækkeligt vand,

således at borgere, lodsejere og grundejere sikres mod oversvømmelser fra sø og å (jf. gældende

lovgivning, aktuelt Vandløbsloven og Oversvømmelsesdirektivet). Denne sikring af

vandafledningen søges opnået på en måde, så det er muligt at genskabe den oprindelige natur,

således at Gudenådalen, Gudenåen og Langsøerne fortsat vil fremstå med oprindelig ådals- og

søbredsnatur, unikke habitater og høj biodiversitet.

Vandløbslauget vil søge samarbejde med øvrige interessenter langs Gudenåsystemet, der helt eller

delvist arbejder for samme formål.

§ 3. Opgaver.

Vandløbslauget GST varetager lodsejernes interesser ved f.eks. at:

Tilse at vedligeholdelse af å-systemet sker efter regulativ, og kontrolleres i dialog med

myndighederne

Føre dialog med vandløbsmyndigheden ved regulativrevision.

Tilse at vandføringsevnen øges i takt med den øgede tilledning af overfladevand, spildevand og

drænvand.

Varetage lodsejernes interesser ved gennemførelse af fredninger, naturpleje og øvrige tiltag.

Arbejde for at genskabe biodiversiteten i åen og ådalen.

Arbejde for at genskabe og opretholde de rekreative friluftsmuligheder langs åen.

Arbejde for at sikre den nationale kulturarv i Gudenådalen.

Arbejde for – og støtte op om den enkelte lodsejers rettigheder over for myndighederne.

§ 4. Medlemmer af foreningen 

Foreningens medlemmer er bredejere eller lodsejere, som enten er afhængig af

velfungerende afvandingsforhold fra deres ejendom til Gudenå-systemet, på strækningen fra

Silkeborg til Tange sø, eller er afhængige af rekreative friluftsmuligheder på samme strækning.

Herudover optages støttemedlemmer uden stemmeret og uden valgbarhed. 

§ 5. Generalforsamlingen 

Generalforsamlingen består af medlemskredsen og er foreningens højeste myndighed. Det

er generalforsamlingen, som vælger foreningens bestyrelse. Generalforsamlingen afholdes hvert

år i første halvdel af marts måned (Første gang marts 2011).

Indkaldelse til generalforsamlingen annonceres ved brev eller mail til medlemmerne senest 21

dage før generalforsamlingen. 

Dagsorden til generalforsamling skal mindst indeholde følgende: 

 Valg af dirigent

 Valg af 2 stemmetællere og referent 

 Bestyrelsens beretning og debat om beretning 

 Et revideret regnskab til godkendelse 

 Forslag fra medlemmerne/behandling af indkomne forslag 

 Et budget og fastsættelse af kontingent for det kommende år 

 Valg af bestyrelse og suppleanter 

 Valg af revisor 

 Eventuelt 

Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når et bestyrelsesflertal eller en tredjedel af

medlemmerne skriftligt og under angivelse af dagsorden stiller krav herom. Kravet skal fremsættes

skriftligt overfor foreningens formand. Formanden skal inden 14 dage drage omsorg for rettidig

indkaldelse af ekstraordinær generalforsamling. Indkaldelsen sker som ved ordinær

generalforsamling. 

Beslutninger på generalforsamlinger vedtages med almindeligt stemmeflertal (ordinære

dagsorden). 

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til de fremmødte medlemmers antal.

Ingen kan afgive mere end én stemme. Der kan stemmes på generalforsamlingen ved personligt

fremmøde, eller ved fuldmagt. Hver af de fremmødte kan max. medbringe én fuldmagt.  

Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest 14 dage før afholdelse

af generalforsamlingen.  

Kun skriftlige forslag, som er kommet rettidigt, kan vedtages på generalforsamlingen. 

Der kan begæres skriftlig afstemning, hvis blot ét medlem begærer det. 

Afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal. Undtaget herfra er vedtægtsændringer og

beslutning om foreningens ophør. Forhold vedrørende foreningens ophør og vedtægtsændringer

se § 10. 

For at stemme til generalforsamlingen skal kontingentet for det år, hvor generalforsamlingen

afholdes, være betalt inden generalforsamlingens afholdelse. 

§ 6. Valg 

Ved valg af bestyrelsesmedlemmer stemmes under ét på det antal medlemmer, der skal vælges. 

Afstemningen er skriftlig. 

På den stiftende generalforsamling vælges der 5 bestyrelsesmedlemmer for en 2-årig periode, idet

2 afgår i lige år,og 3 i ulige år. Genvalg kan finde sted. 

På første bestyrelsesmøde trækkes der lod om hvilke 3 bestyrelsesmedlemmer, der er på valg i

2011, og hvilke 2 der er på valg i 2012. 

Suppleanter vælges kun for et år. Genvalg kan finde sted. 

§ 7. Bestyrelsen 

Bestyrelsen består af 5 til 7 medlemmer.

Bestyrelsen kan med generalforsamlingens mandat supplere sig selv.

Til bestyrelsen kan vælges alle, som er gyldigt medlem af foreningen. 

Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand og næstformand og udpeger sekretær og kasserer. 

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og afholder møder efter behov. Det tilstræbes, at

der afholdes møder forår og efterår i forbindelse med grødeskæring, oprensning og vandløbssyn. 

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 personer af bestyrelsen er til stede. 

Der udarbejdes referat af alle bestyrelsesmøder. 

Bestyrelsen godkender årligt en beretning for foreningens virksomhed.  

Formanden tegner bestyrelsen. 

Foreningens udgiftsbilag attesteres af kasserer og næstformand. 

Næstformanden træder i formandens sted under dennes forfald. 

Bestyrelsen skal konstituere sig senest tre uger efter en generalforsamling. 

Afgående formand skal indkalde den nye bestyrelse til konstituerende møde. 

Bestyrelsen kan invitere lodsejere, eksperter og suppleanter til at overvære bestyrelsesmøder, dog

uden at disse har stemmeret.  

Suppleanter indtræder i bestyrelsen ved varigt forfald, og i afgående bestyrelsesmedlemmers 

funktionsperiode. 

§ 8. Daglig ledelse 

Foreningen ledes af formand og næstformand, som indkalder til bestyrelsesmøder og informerer

bestyrelse og medlemmer efter behov, dog mindst 2 gange årligt. 

§ 9. Regnskab 

Foreningens regnskabsår er kalenderåret, undtagen det første. 

Kassereren udarbejder et regnskab med alle indtægter og udgifter, samt fører medlemsliste og

restanceliste. 

Kassereren skal hvert kvartal redegøre for foreningens indtægter, udgifter og restanceliste. 

Kassereren skal senest den 30. januar aflevere revideret regnskab fra det foregående regnskabsår

til foreningens formand, det første reviderede regnskab afleveres dog pr. 30. januar 2011. 

Til at revidere foreningens regnskab vælges på generalforsamlingen en revisor for et år ad gangen.

Genvalg kan finde sted. 

§ 10. Ikrafttræden/opløsning og vedtægtsændringer 

Foreningen er funktionsdygtig, når bestyrelsen er konstitueret. Forslag til vedtægtsændringer

optages på generalforsamlingens dagsorden. Et forslag til vedtægtsændring kan først træde i kraft,

når det er vedtaget med 2/3 af de på generalforsamlingen afgivne gyldige stemmer (blanke

stemmer medregnes ikke). 

Foreningens opløsning skal vedtages på to følgende generalforsamlinger med mindst fire ugers

interval. 

Ved opløsning af foreningen kan bestyrelsen donere foreningens midler til en lokal almennyttig

forening. 

Således vedtaget på generalforsamling d. 13.03.2025

(Oprindelige vedtægter vedtaget på stiftende generalforsamling d. 07.10.2009).

Copyright

Nedenstående vedtægt ugyldig per 13. marts 2026

§ 1. Foreningens navn og hjemsted 

Foreningens navn er: Vandløbslaug for Gudenå-systemet Silkeborg  Tange Sø 

Hjemsted : Hos den til enhver tid siddende formand (p.t. Frands Lauritzen, Gl. Kongevej 34, 8643 Ans). 

§ 2. Formål 

Formålet med vandløbslauget er at varetage de private lodsejeres interesser vedrørende Gudenå-systemet i 

relation til regulativet for Gudenåen Silkeborg – Randers, således at de tidligere rekreative og 

erhvervsmæssige muligheder langs å-systemet kan blive genskabt og opretholdt. 

§ 3. Opgaver 

Formålet med vandløbslauget er at varetage de private lodsejeres interesser i relation til Gudenå – systemet 

herunder: 

 Tilse at vedligeholdelse af vandløbene i å-systemet sker efter regulativ ved vandløbssyn i dialog 

med vandløbsmyndigheden. 

 Føre dialog med vandløbsmyndigheden ved regulativrevision – tilse at vandføringsevnen 

opretholdes. 

 Arbejde for stabil vandføring i Gudenå i forbindelse med tilledning af overfladevand, spildevand og 

drænvand. 

 Arbejde for at vandføringsevnen opretholdes ved gennemførelse af øvrige planer (fredning etc.). 

 Arbejde for at genskabe og opretholde de rekreative friluftsmuligheder langs åen. 

 Arbejde for at fremme beskyttelsen af nationale kulturarv med relation til Gudenåen (trækstien). 

 Arbejde for og støtte op om den enkelte lodsejers eventuelle krav overfor vandløbsmyndighederne. 

§ 4. Medlemmer af foreningen 

Foreningens medlemmer er bredejere eller lodsejere som enten er afhængig af velfungerende 

afvandingsforhold fra deres ejendom til Gudenå-systemet på strækningen fra Silkeborg til Tange sø eller er 

afhængige af rekreative friluftsmuligheder på samme strækning. Herudover optages støttemedlemmer uden 

stemmeret og uden valgbarhed. 

§ 5. Generalforsamlingen 

Generalforsamlingen består af medlemskredsen og er foreningens højeste myndighed. Det er 

generalforsamlingen, som vælger foreningens bestyrelse. Generalforsamlingen afholdes hvert år i første 

halvdel af marts måned. (Første gang marts 2011) 

Indkaldelse til generalforsamlingen annonceres ved brev eller mail til medlemmerne senest 21 dage før 

generalforsamlingen. 

Dagsorden til generalforsamling skal mindst indeholde følgende: 

 Valg af to stemmetællere 

 Valg af dirigent og referent 

 Bestyrelsens beretning og debat om beretning 

 Et revideret regnskab til godkendelse 

 Forslag fra medlemmerne/behandling af indkomne forslag 

 Et budget og fastsættelse af kontingent for det kommende år 

 Valg af bestyrelse og suppleanter 

 Valg af revisor 

 Eventuelt 

Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når et bestyrelsesflertal eller en tredjedel af medlemmerne 

skriftligt og under angivelse af dagsorden stiller krav herom. Kravet skal fremsættes skriftligt overfor 

foreningens formand. Formanden skal inden 14 dage drage omsorg for rettidig indkaldelse af ekstraordinær 

generalforsamling. Indkaldelsen sker som ved ordinær generalforsamling. 

 Beslutninger på generalforsamlinger vedtages med almindeligt stemmeflertal (ordinære dagsorden). 

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til de fremmødte medlemmers antal. Ingen kan 

afgive mere end én stemme. Der kan stemmes på generalforsamlingen ved personlig fremmøde, eller ved 

fuldmagt. Hver af de fremmødte kan maks. medbringe én fuldmagt.  

Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest 14 dage før afholdelse af 

generalforsamlingen.  

Kun skriftlige forslag, som er kommet rettidigt, kan vedtages på generalforsamlingen. 

Der kan begæres skriftlig afstemning, hvis blot ét medlem begærer det. 

Afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal. Undtaget herfra er vedtægtsændringer og beslutning om 

foreningens ophør. Forhold vedrørende foreningens ophør og vedtægtsændringer se § 10. 

For at stemme til generalforsamlingen skal kontingentet for det år, hvor generalforsamlingen afholdes være 

betalt inden generalforsamlingens afholdelse. 

§ 6. Valg 

Ved valg af bestyrelsesmedlemmer stemmes under ét på det antal medlemmer, der skal vælges. 

Afstemningen er skriftlig. 

På den stiftende generalforsamling vælges der 5 bestyrelsesmedlemmer for en 2-årig periode, idet 2 afgår i 

lige år og 3 i ulige år. Genvalg kan finde sted. 

På første bestyrelsesmøde trækkes der lod om hvilke 3 bestyrelsesmedlemmer, der er på valg i 2011 og 

hvilke 2, der er på valg i 2012. 

Suppleanter vælges kun for et år. Genvalg kan finde sted. 

§ 7. Bestyrelsen 

Bestyrelsen består af fem medlemmer og to suppleanter. 

Til bestyrelsen kan vælges alle, som er gyldigt medlem af foreningen. 

Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand og næstformand og udpeger sekretær og kasserer. 

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og afholder møder efter behov. Det tilstræbes, at der 

afholdes møder forår og efterår i forbindelse med grødeskæring, oprensning og vandløbssyn. 

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 personer af bestyrelsen er til stede. 

Der udarbejdes referat af alle bestyrelsesmøder. 

Bestyrelsen godkender årligt en beretning for foreningens virksomhed.  

Formanden tegner bestyrelsen. 

Foreningens udgiftsbilag attesteres af kasserer og næstformand. 

Næstformanden træder i formandens sted under dennes forfald. 

Bestyrelsen skal konstituere sig senest tre uger efter en generalforsamling. 

Afgående formand skal indkalde den nye bestyrelse til konstituerende møde. 

Bestyrelsen kan invitere lodsejere, eksperter og suppleanter til at overvære bestyrelsesmøder, dog uden at 

disse har stemmeret.  

Suppleanter indtræder i bestyrelsen ved varig forfald og i afgående bestyrelsesmedlemmers 

funktionsperiode. 

§ 8. Daglig ledelse 

Foreningen ledes af formand og næstformand, som indkalder til bestyrelsesmøder og informerer bestyrelse 

og medlemmer efter behov, dog mindst 2 gange årligt. 

§ 9. Regnskab 

Foreningens regnskabsår er kalenderåret, undtagen det første. 

Kassereren udarbejder et regnskab med alle indtægter og udgifter, samt fører medlemsliste og restanceliste. 

Kassereren skal hvert kvartal redegøre for foreningens indtægter, udgifter og restanceliste. 

Kassereren skal senest den 30. januar aflevere revideret regnskab fra det foregående regnskabsår til 

foreningens formand, det første reviderede regnskab afleveres dog pr. 30. januar 2011. 

Til at revidere foreningens regnskab vælges på generalforsamlingen en revisor for et år af gangen. Genvalg 

kan finde sted. 

§ 10. Ikrafttræden/opløsning og vedtægtsændringer 

Foreningen er funktionsdygtig, når bestyrelsen er konstitueret. Forslag til vedtægtsændringer optages på 

generalforsamlingens dagsorden. Et forslag til vedtægtsændring kan først træde i kraft, når det er vedtaget 

med 2/3 af de på generalforsamlingen afgivne gyldige stemmer (blanke stemmer medregnes ikke). 

Foreningens opløsning skal vedtages på to følgende generalforsamlinger med mindst fire ugers interval. 

Ved opløsning af foreningen kan bestyrelsen donere foreningens midler til en lokal almennyttig forening. 

Således vedtaget på stiftende generalforsamling d. 07.10. 2009